Szkolenie Play Therapy (Terapia Zabawą) ma na celu wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności terapeutyczne umożliwiające bezpieczne i efektywne stosowanie metod Play Therapy w pracy z dziećmi. Po ukończeniu kursu uczestnicy będą w stanie:
- Rozumieć zasady Play Therapy.
- Prowadzić terapię niedyrektywną, wykorzystując szeroką gamę technik, takich jak zabawa w piaskownicy, opowiadania terapeutyczne, sztuka, drama, twórcza wizualizacja, muzyka, pacynki czy techniki ruchowe.
- Stosować odpowiednie interwencje terapeutyczne wspierające dzieci z problemami emocjonalnymi, społecznymi czy behawioralnymi.
- Tworzyć bezpieczne warunki do efektywnej pracy terapeutycznej, zapewniając dzieciom poufność i wsparcie w procesie terapeutycznym.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie jest skierowane do profesjonalistów z co najmniej dwuletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi oraz tytułem licencjata lub wyższym w dziedzinie nauk humanistycznych. W szczególności zapraszamy:
- Psychologów i psychologów klinicznych.
- Nauczycieli i pedagogów, w tym specjalnych, przedszkolnych i szkolnych.
- Logopedów, terapeutów zajęciowych oraz pracowników socjalnych.
- Pracowników Poradni Psychologicznych.
- Psychiatrów, w tym psychiatrów dziecięcych.
EFEKTY I CELE SZKOLENIA
Efekty szkolenia:
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą:
- Umiejętność prowadzenia sesji Play Therapy, w tym pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach emocjonalnych, społecznych, poznawczych i edukacyjnych od 3. roku życia.
- Znajomość niedyrektywnych technik terapeutycznych, takich jak Sandplay, opowiadania terapeutyczne, muzyka, ruch, drama, sztuka, glina, pacynki, Lego, zabawa na podłodze, Messy Play (brudna zabawa).
- Pewność siebie w stosowaniu zabaw terapeutycznych, także w pracy z dziećmi niesłyszącymi, niepełnosprawnymi.
- Wiedzę na temat organizacji warunków do terapii dzieci po 3.roku życia.
- Świadomość własnego procesu i rozwoju jako terapeuty oraz znajomość kwestii etycznych związanych z pracą terapeutyczną z dziećmi.
Cele szkolenia:
- Wyposażenie uczestników w narzędzia do pracy symbolicznej i metaforycznej, pozwalające na głębszą analizę i wsparcie emocjonalne dzieci.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i regulowania emocji oraz procesów nieświadomych poprzez zabawę terapeutyczną.
- Umożliwienie uczestnikom wykorzystania Play Therapy w różnych sytuacjach terapeutycznych w celu zapewnienia wsparcia emocjonalnego dzieciom z lekkimi i umiarkowanymi problemami emocjonalnymi i behawioralnymi.
- Wprowadzenie do pracy terapeutycznej z dziećmi poprzez Integracyjno- Holistyczny Model Play Therapy.
STRUKTURA SZKOLENIA CERTYFIKACYJNEGO
Szkolenie składa się z trzech modułów, które łączą teorię z praktyką, umożliwiając uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy terapeutycznej z dziećmi.
Moduł 1 – Wprowadzenie do terapii przez zabawę w ramach Integracyjnego Modelu Holistycznego Play Therapy
W pierwszym module uczestnicy zapoznają się z podstawami terapii przez zabawę oraz kluczowymi zasadami pracy terapeutycznej z dziećmi. Nauczą się:
- Wykorzystywać niedyrektywne techniki terapii zabawą, w tym pracę w piaskownicy.
- Bezpiecznie rozpoczynać proces terapeutyczny, zapewniając poufność i komfort dziecku.
- Przygotowywać i prowadzić dokumentację terapeutyczną.
- Tworzyć bezpieczną przestrzeń terapeutyczną oraz odpowiednio stawiać i utrzymywać granice.
- Rozwijać relacje terapeutyczne z dzieckiem oraz wykorzystywać muzykę i ruch jako formy komunikacji.
- Stosować terapię ruchem opartą na analizie Labana, uwzględniając ciało, dynamikę, przestrzeń i relacje.
- Pracować zgodnie z prawnymi i etycznymi standardami ochrony dzieci.
- Analizować i oceniać aktualne badania oraz ich wpływ na leczenie trudności emocjonalnych i behawioralnych u dzieci.
- Rozumieć kontinuum zabawy terapeutycznej w kontekście różnych potrzeb dziecka.
Moduł 2 – Bezpieczne korzystanie z narzędzi symbolicznych i metafory w Play Therapy
W drugim module uczestnicy rozwijają umiejętność pracy z metaforami i symbolami, co pozwala na głębsze zrozumienie emocji i procesów dziecka. Uczestnicy dowiedzą się, jak:
- Wprowadzać do swojej praktyki sztukę, lalki, opowiadania terapeutyczne i glinę.
- Stosować wiedzę z zakresu teorii rozwoju dziecka w pracy terapeutycznej.
- Przeprowadzać interwencje terapeutyczne z dziećmi z doświadczeniem traumy lub problemami z przywiązaniem.
- Wykorzystywać Play Therapy w pracy z dziećmi z trudnościami behawioralnymi, lękami, zaburzeniami nastroju czy żałobą.
- Tworzyć terapeutyczne opowiadania oparte na teorii Miltona Ericksona, uwzględniające elementy CBT i NLP.
- Analizować i interpretować prace dzieci, w tym rysunki, malarstwo oraz układy w piaskownicach.
- Tworzyć i używać pacynki w celu wsparcia terapeutycznego, np. w pracy nad kontrolą gniewu.
Moduł 3 – Wykorzystanie Terapii Sztuk Ekspresyjnych jako środka przetwarzania i docierania do nieświadomości
W ostatnim module uczestnicy poznają zaawansowane techniki pracy terapeutycznej z wykorzystaniem sztuk ekspresyjnych. Nauczą się:
- Wykorzystywać neuronaukę w pracy z dziećmi oraz ich rodzicami/opiekunami.
- Integracji i oceny pracy w piaskownicy oraz zastosowania twórczej wizualizacji jako narzędzi terapeutycznych.
- Pracy z dziećmi z trudnościami w nauce, zaburzeniami uwagi i nadpobudliwością (w tym ADHD).
- Bezpiecznego zakończenia procesu terapeutycznego.
- Stosowania umiejętności SandPlay Therapy jako narzędzia pozwalającego odkrywać głębokie procesy emocjonalne dziecka.
- Tworzenia i wykorzystania kreatywnej wizualizacji do wsparcia emocjonalnego dziecka oraz samego terapeuty.
- Korzystania z podstawowych metod statystycznych do analizy danych, zarządzania przypadkami i prezentacji wyników pracy terapeutycznej.
Każdy moduł łączy teorię z praktyką, opartą na doświadczeniu i współpracy uczestników, co czyni szkolenie wszechstronnym i skutecznym.
Metody nauki
Proces nauki podczas szkolenia opiera się na aktywnym zaangażowaniu uczestników i pracy zespołowej. Dzięki współpracy z innymi uczestnikami, studenci będą mieli możliwość zdobycia doświadczenia i rozwijania umiejętności w kontekście relacji terapeutycznych.
Wykłady teoretyczne są ograniczone do niezbędnego minimum, co pozwala na większą elastyczność nauki. Kluczowym elementem szkolenia jest praktyka oparta na doświadczeniu, realizowana poprzez:
- Pracę w parach i zespołach,
- Ćwiczenia grupowe,
- Odgrywanie ról,
- Analizę i prezentację przypadków.
Integralną częścią szkolenia jest 100 godzin pracy klinicznej z dziećmi, realizowanej pod ścisłą superwizją (1 godzina superwizji na każde 6 sesji terapeutycznych). To praktyczne doświadczenie stanowi fundament rozwoju umiejętności terapeutycznych uczestników i przygotowuje ich do profesjonalnej pracy w Play Therapy.
CZAS TRWANIA
Szkolenie trwa 15 dni i może być realizowane w dwóch formach:
- Jako intensywny, ciągły kurs trwający 15 dni,
- W formie 5 modułów, z których każdy obejmuje 3 dni.
Łącznie szkolenie obejmuje 130 godzin, co pozwala na wszechstronne połączenie teorii z praktyką oraz efektywne przyswojenie materiału w dogodnym tempie.
WARUNKI UZYSKANIA CERTYFIKATU
Aby uzyskać certyfikat Post Graduate Certificate in Therapeutic Play Skills in Play Therapy, uczestnik musi spełnić następujące wymagania w ciągu 20 miesięcy od daty rozpoczęcia szkolenia:
- Studium przypadku
- Opracowanie pracy opisującej proces terapeutyczny z dzieckiem (co najmniej 12 sesji), ukazującej integrację teorii i praktyki (około 4000 słów).
- Eseje i prace pisemne
- Esej: Analiza doświadczeń z Sand Tray w kontekście zasad terapii niedyrektywnej Virginii Axline (około 1000 słów).
- Opowiadanie terapeutyczne: Stworzenie opowiadania dla dziecka z określonymi trudnościami, analiza i refleksje (razem około 2000 słów).
- Porównanie dwóch teorii rozwoju dziecka (około 2000 słów).
- Esej: Analiza ruchu według teorii Laban Movement Analysis (około 1000 słów).
- Twórcza wizualizacja: Napisanie wizualizacji dla klienta, wraz z refleksją i analizą (około 2000 słów).
- Prezentacja PowerPoint (PPT)
- Stworzenie i przeprowadzenie prezentacji na temat wybranych umiejętności z zakresu Play Therapy, wraz z refleksją i analizą (około 1000 słów).
- Dziennik Procesu
- Prowadzenie dziennika dokumentującego codzienne sesje z klientami oraz sesje z superwizorem. Dziennik obejmuje 100 godzin pracy klinicznej, minimum 17 godzin superwizji, 15 dni szkoleniowych.
- Praktyka kliniczna i superwizja
- Zrealizowanie 100 godzin indywidualnej pracy terapeutycznej z dziećmi przy wykorzystaniu Play Therapy. Sesje można rozpocząć po 6. dniu szkolenia.
- Regularna superwizja – 1 godzina superwizji na każde 6 godzin pracy klinicznej – z superwizorem certyfikowanym przez PTI.
- Obecność i zaangażowanie
- Uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć szkoleniowych.
Spełnienie powyższych warunków umożliwia uzyskanie certyfikatu i przygotowuje uczestników do pracy na stanowisku terapeuty z umiejętnościami Play Therapy.
Po pomyślnym ukończeniu programu przyznawany jest tytuł: Post Graduate Certificate of Therapeutic Play Skills (Podyplomowy Certyfikat Umiejętności w Zabawie Terapeutycznej).