Szkolenie Play Therapy <span>(Terapia Zabawą) - Certyfikat I stopnia</span>

CEL

Szkolenie Play Therapy (Terapia Zabawą) ma na celu wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności terapeutyczne umożliwiające bezpieczne i efektywne stosowanie metod Play Therapy w pracy z dziećmi. Po ukończeniu kursu uczestnicy będą w stanie:

  • Rozumieć zasady Play Therapy.
  • Prowadzić terapię niedyrektywną, wykorzystując szeroką gamę technik, takich jak zabawa w piaskownicy, opowiadania terapeutyczne, sztuka, drama, twórcza wizualizacja, muzyka, pacynki czy techniki ruchowe.
  • Stosować odpowiednie interwencje terapeutyczne wspierające dzieci z problemami emocjonalnymi, społecznymi czy behawioralnymi.
  • Tworzyć bezpieczne warunki do efektywnej pracy terapeutycznej, zapewniając dzieciom poufność i wsparcie w procesie terapeutycznym.

GRUPA DOCELOWA

Szkolenie jest skierowane do profesjonalistów z co najmniej dwuletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi oraz tytułem licencjata lub wyższym w dziedzinie nauk humanistycznych. W szczególności zapraszamy:

  • Psychologów i psychologów klinicznych.
  • Nauczycieli i pedagogów, w tym specjalnych, przedszkolnych i szkolnych.
  • Logopedów, terapeutów zajęciowych oraz pracowników socjalnych.
  • Pracowników Poradni Psychologicznych.
  • Psychiatrów, w tym psychiatrów dziecięcych.

EFEKTY I CELE SZKOLENIA

Efekty szkolenia:

Po ukończeniu szkolenia uczestnicy zdobędą:

  • Umiejętność prowadzenia sesji Play Therapy, w tym pracy z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach emocjonalnych, społecznych, poznawczych i edukacyjnych od 3. roku życia.
  • Znajomość niedyrektywnych technik terapeutycznych, takich jak Sandplay, opowiadania terapeutyczne, muzyka, ruch, drama, sztuka, glina, pacynki, Lego, zabawa na podłodze, Messy Play (brudna zabawa).
  • Pewność siebie w stosowaniu zabaw terapeutycznych, także w pracy z dziećmi niesłyszącymi, niepełnosprawnymi.
  • Wiedzę na temat organizacji warunków do terapii dzieci po 3.roku życia.
  • Świadomość własnego procesu i rozwoju jako terapeuty oraz znajomość kwestii etycznych związanych z pracą terapeutyczną z dziećmi.

Cele szkolenia:

  • Wyposażenie uczestników w narzędzia do pracy symbolicznej i metaforycznej, pozwalające na głębszą analizę i wsparcie emocjonalne dzieci.
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i regulowania emocji oraz procesów nieświadomych poprzez zabawę terapeutyczną.
  • Umożliwienie uczestnikom wykorzystania Play Therapy w różnych sytuacjach terapeutycznych w celu zapewnienia wsparcia emocjonalnego dzieciom z lekkimi i umiarkowanymi problemami emocjonalnymi i behawioralnymi.
  • Wprowadzenie do pracy terapeutycznej z dziećmi poprzez Integracyjno- Holistyczny Model Play Therapy.

STRUKTURA SZKOLENIA CERTYFIKACYJNEGO

Szkolenie składa się z trzech modułów, które łączą teorię z praktyką, umożliwiając uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy terapeutycznej z dziećmi.

Moduł 1 – Wprowadzenie do terapii przez zabawę w ramach Integracyjnego Modelu Holistycznego Play Therapy

W pierwszym module uczestnicy zapoznają się z podstawami terapii przez zabawę oraz kluczowymi zasadami pracy terapeutycznej z dziećmi. Nauczą się:

  • Wykorzystywać niedyrektywne techniki terapii zabawą, w tym pracę w piaskownicy.
  • Bezpiecznie rozpoczynać proces terapeutyczny, zapewniając poufność i komfort dziecku.
  • Przygotowywać i prowadzić dokumentację terapeutyczną.
  • Tworzyć bezpieczną przestrzeń terapeutyczną oraz odpowiednio stawiać i utrzymywać granice.
  • Rozwijać relacje terapeutyczne z dzieckiem oraz wykorzystywać muzykę i ruch jako formy komunikacji.
  • Stosować terapię ruchem opartą na analizie Labana, uwzględniając ciało, dynamikę, przestrzeń i relacje.
  • Pracować zgodnie z prawnymi i etycznymi standardami ochrony dzieci.
  • Analizować i oceniać aktualne badania oraz ich wpływ na leczenie trudności emocjonalnych i behawioralnych u dzieci.
  • Rozumieć kontinuum zabawy terapeutycznej w kontekście różnych potrzeb dziecka.

Moduł 2 – Bezpieczne korzystanie z narzędzi symbolicznych i metafory w Play Therapy

W drugim module uczestnicy rozwijają umiejętność pracy z metaforami i symbolami, co pozwala na głębsze zrozumienie emocji i procesów dziecka. Uczestnicy dowiedzą się, jak:

  • Wprowadzać do swojej praktyki sztukę, lalki, opowiadania terapeutyczne i glinę.
  • Stosować wiedzę z zakresu teorii rozwoju dziecka w pracy terapeutycznej.
  • Przeprowadzać interwencje terapeutyczne z dziećmi z doświadczeniem traumy lub problemami z przywiązaniem.
  • Wykorzystywać Play Therapy w pracy z dziećmi z trudnościami behawioralnymi, lękami, zaburzeniami nastroju czy żałobą.
  • Tworzyć terapeutyczne opowiadania oparte na teorii Miltona Ericksona, uwzględniające elementy CBT i NLP.
  • Analizować i interpretować prace dzieci, w tym rysunki, malarstwo oraz układy w piaskownicach.
  • Tworzyć i używać pacynki w celu wsparcia terapeutycznego, np. w pracy nad kontrolą gniewu.

Moduł 3 – Wykorzystanie Terapii Sztuk Ekspresyjnych jako środka przetwarzania i docierania do nieświadomości

W ostatnim module uczestnicy poznają zaawansowane techniki pracy terapeutycznej z wykorzystaniem sztuk ekspresyjnych. Nauczą się:

  • Wykorzystywać neuronaukę w pracy z dziećmi oraz ich rodzicami/opiekunami.
  • Integracji i oceny pracy w piaskownicy oraz zastosowania twórczej wizualizacji jako narzędzi terapeutycznych.
  • Pracy z dziećmi z trudnościami w nauce, zaburzeniami uwagi i nadpobudliwością (w tym ADHD).
  • Bezpiecznego zakończenia procesu terapeutycznego.
  • Stosowania umiejętności SandPlay Therapy jako narzędzia pozwalającego odkrywać głębokie procesy emocjonalne dziecka.
  • Tworzenia i wykorzystania kreatywnej wizualizacji do wsparcia emocjonalnego dziecka oraz samego terapeuty.
  • Korzystania z podstawowych metod statystycznych do analizy danych, zarządzania przypadkami i prezentacji wyników pracy terapeutycznej.

Każdy moduł łączy teorię z praktyką, opartą na doświadczeniu i współpracy uczestników, co czyni szkolenie wszechstronnym i skutecznym.

Metody nauki

Proces nauki podczas szkolenia opiera się na aktywnym zaangażowaniu uczestników i pracy zespołowej. Dzięki współpracy z innymi uczestnikami, studenci będą mieli możliwość zdobycia doświadczenia i rozwijania umiejętności w kontekście relacji terapeutycznych.

Wykłady teoretyczne są ograniczone do niezbędnego minimum, co pozwala na większą elastyczność nauki. Kluczowym elementem szkolenia jest praktyka oparta na doświadczeniu, realizowana poprzez:

  • Pracę w parach i zespołach,
  • Ćwiczenia grupowe,
  • Odgrywanie ról,
  • Analizę i prezentację przypadków.

Integralną częścią szkolenia jest 100 godzin pracy klinicznej z dziećmi, realizowanej pod ścisłą superwizją (1 godzina superwizji na każde 6 sesji terapeutycznych). To praktyczne doświadczenie stanowi fundament rozwoju umiejętności terapeutycznych uczestników i przygotowuje ich do profesjonalnej pracy w Play Therapy.

CZAS TRWANIA

Szkolenie trwa 15 dni i może być realizowane w dwóch formach:

  • Jako intensywny, ciągły kurs trwający 15 dni,
  • W formie 5 modułów, z których każdy obejmuje 3 dni.

Łącznie szkolenie obejmuje 130 godzin, co pozwala na wszechstronne połączenie teorii z praktyką oraz efektywne przyswojenie materiału w dogodnym tempie.

WARUNKI UZYSKANIA CERTYFIKATU

Aby uzyskać certyfikat Post Graduate Certificate in Therapeutic Play Skills in Play Therapy, uczestnik musi spełnić następujące wymagania w ciągu 20 miesięcy od daty rozpoczęcia szkolenia:

  1. Studium przypadku
    • Opracowanie pracy opisującej proces terapeutyczny z dzieckiem (co najmniej 12 sesji), ukazującej integrację teorii i praktyki (około 4000 słów).
  2. Eseje i prace pisemne
    • Esej: Analiza doświadczeń z Sand Tray w kontekście zasad terapii niedyrektywnej Virginii Axline (około 1000 słów).
    • Opowiadanie terapeutyczne: Stworzenie opowiadania dla dziecka z określonymi trudnościami, analiza i refleksje (razem około 2000 słów).
    • Porównanie dwóch teorii rozwoju dziecka (około 2000 słów).
    • Esej: Analiza ruchu według teorii Laban Movement Analysis (około 1000 słów).
    • Twórcza wizualizacja: Napisanie wizualizacji dla klienta, wraz z refleksją i analizą (około 2000 słów).
  3. Prezentacja PowerPoint (PPT)
    • Stworzenie i przeprowadzenie prezentacji na temat wybranych umiejętności z zakresu Play Therapy, wraz z refleksją i analizą (około 1000 słów).
  4. Dziennik Procesu
    • Prowadzenie dziennika dokumentującego codzienne sesje z klientami oraz sesje z superwizorem. Dziennik obejmuje 100 godzin pracy klinicznej, minimum 17 godzin superwizji, 15 dni szkoleniowych.
  5. Praktyka kliniczna i superwizja
    • Zrealizowanie 100 godzin indywidualnej pracy terapeutycznej z dziećmi przy wykorzystaniu Play Therapy. Sesje można rozpocząć po 6. dniu szkolenia.
    • Regularna superwizja – 1 godzina superwizji na każde 6 godzin pracy klinicznej – z superwizorem certyfikowanym przez PTI.
  6. Obecność i zaangażowanie
    • Uczestnictwo w co najmniej 80% zajęć szkoleniowych.

Spełnienie powyższych warunków umożliwia uzyskanie certyfikatu i przygotowuje uczestników do pracy na stanowisku terapeuty z umiejętnościami Play Therapy.

Po pomyślnym ukończeniu programu przyznawany jest tytuł: Post Graduate Certificate of Therapeutic Play Skills (Podyplomowy Certyfikat Umiejętności w Zabawie Terapeutycznej).

PROGRAM

Szkolenie składa się z trzech modułów, które łączą teorię z praktyką, umożliwiając uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do efektywnej pracy terapeutycznej z dziećmi.

Moduł 1 – Wprowadzenie do terapii przez zabawę w ramach Integracyjnego Modelu Holistycznego Play Therapy

W pierwszym module uczestnicy zapoznają się z podstawami terapii przez zabawę oraz kluczowymi zasadami pracy terapeutycznej z dziećmi. Nauczą się:

  • Wykorzystywać niedyrektywne techniki terapii zabawą, w tym pracę w piaskownicy.
  • Bezpiecznie rozpoczynać proces terapeutyczny, zapewniając poufność i komfort dziecku.
  • Przygotowywać i prowadzić dokumentację terapeutyczną.
  • Tworzyć bezpieczną przestrzeń terapeutyczną oraz odpowiednio stawiać i utrzymywać granice.
  • Rozwijać relacje terapeutyczne z dzieckiem oraz wykorzystywać muzykę i ruch jako formy komunikacji.
  • Stosować terapię ruchem opartą na analizie Labana, uwzględniając ciało, dynamikę, przestrzeń i relacje.
  • Pracować zgodnie z prawnymi i etycznymi standardami ochrony dzieci.
  • Analizować i oceniać aktualne badania oraz ich wpływ na leczenie trudności emocjonalnych i behawioralnych u dzieci.
  • Rozumieć kontinuum zabawy terapeutycznej w kontekście różnych potrzeb dziecka.

Moduł 2 – Bezpieczne korzystanie z narzędzi symbolicznych i metafory w Play Therapy

W drugim module uczestnicy rozwijają umiejętność pracy z metaforami i symbolami, co pozwala na głębsze zrozumienie emocji i procesów dziecka. Uczestnicy dowiedzą się, jak:

  • Wprowadzać do swojej praktyki sztukę, lalki, opowiadania terapeutyczne i glinę.
  • Stosować wiedzę z zakresu teorii rozwoju dziecka w pracy terapeutycznej.
  • Przeprowadzać interwencje terapeutyczne z dziećmi z doświadczeniem traumy lub problemami z przywiązaniem.
  • Wykorzystywać Play Therapy w pracy z dziećmi z trudnościami behawioralnymi, lękami, zaburzeniami nastroju czy żałobą.
  • Tworzyć terapeutyczne opowiadania oparte na teorii Miltona Ericksona, uwzględniające elementy CBT i NLP.
  • Analizować i interpretować prace dzieci, w tym rysunki, malarstwo oraz układy w piaskownicach.
  • Tworzyć i używać pacynki w celu wsparcia terapeutycznego, np. w pracy nad kontrolą gniewu.

Moduł 3 – Wykorzystanie Terapii Sztuk Ekspresyjnych jako środka przetwarzania i docierania do nieświadomości

W ostatnim module uczestnicy poznają zaawansowane techniki pracy terapeutycznej z wykorzystaniem sztuk ekspresyjnych. Nauczą się:

  • Wykorzystywać neuronaukę w pracy z dziećmi oraz ich rodzicami/opiekunami.
  • Integracji i oceny pracy w piaskownicy oraz zastosowania twórczej wizualizacji jako narzędzi terapeutycznych.
  • Pracy z dziećmi z trudnościami w nauce, zaburzeniami uwagi i nadpobudliwością (w tym ADHD).
  • Bezpiecznego zakończenia procesu terapeutycznego.
  • Stosowania umiejętności SandPlay Therapy jako narzędzia pozwalającego odkrywać głębokie procesy emocjonalne dziecka.
  • Tworzenia i wykorzystania kreatywnej wizualizacji do wsparcia emocjonalnego dziecka oraz samego terapeuty.
  • Korzystania z podstawowych metod statystycznych do analizy danych, zarządzania przypadkami i prezentacji wyników pracy terapeutycznej.

Każdy moduł łączy teorię z praktyką, opartą na doświadczeniu i współpracy uczestników, co czyni szkolenie wszechstronnym i skutecznym.

Szkolenie Play Therapy (Terapia Zabawą) - Certyfikat I stopnia

Rozpocznij profesjonalną ścieżkę w Play Therapy z międzynarodowym certyfikatem!

CENA
12 500 zł
15 dni szkolenia
04.07.2025 - 18.07.2025 Intensywne 1x 15 dni (PTCert17)
Play Therapy Poland, 05-077 Warszawa, Aleja Piłsudskiego 4 A/2 online
prowadzący:
Nina Ambroziak
egzaminator:
Grażyna Rembelska

Nasze 15-dniowe szkolenie w zakresie Play Therapy to program akredytowany przez Play Therapy International (PTI) i Academy of Play and Child Psychotherapy (APAC). Jego  skuteczność została potwierdzona badaniami klinicznymi na grupie ponad 40 000 dzieci.

Dlaczego warto?

  • Międzynarodowe uznanie: Certyfikat Post Graduate Certificate in Therapeutic Play Skills otwiera drzwi do kariery terapeutycznej na całym świecie.
  • Wysokie standardy: Wpis do Professional Standards Authority, prestiżowego rejestru zawodowego w Wielkiej Brytanii.
  • Praktyka i teoria: 130 godzin intensywnych zajęć.
  • Efektywne narzędzia terapeutyczne: Nauka technik takich jak Sandplay, opowiadania terapeutyczne, drama, sztuka, pacynki i wiele innych.
  • Wsparcie dzieci: Skuteczna pomoc dzieciom w radzeniu sobie z problemami emocjonalnymi i behawioralnymi od 3. roku życia.

Rozwiń swoje umiejętności i dołącz do grona specjalistów Play Therapy, wspierając dzieci w procesie emocjonalnego uzdrawiania!