Celem szkolenia jest wyposażenie uczestników w umiejętności terapeutyczne pozwalające na efektywne i bezpieczne wspieranie dzieci z doświadczeniami traumy. Szkolenie oparte jest na modelu TraumaPlay™, integrującym najnowsze odkrycia z zakresu neurobiologii zabawy, teorii przywiązania i terapii traumy. Uczestnicy poznają wybrane narzędzia zestawu technik z "Play Therapy Tool-Kit", takich jak terapia w piaskownicy, rysunek, zabawa figurkami, pacynki, techniki kreatywne by wspierać dzieci w procesie leczenia traumy.
GRUPA DOCELOWA
Szkolenie skierowane jest do profesjonalistów, którzy pracują z dziećmi doświadczającymi traumy i chcą rozwijać swoje kompetencje terapeutyczne, w tym:
- Psychologów, terapeutów i pedagogów specjalnych.
- Logopedów i terapeutów zajęciowych.
- Pracowników socjalnych i wychowawców domów dziecka.
- Osób zajmujących się terapią dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczych, edukacyjnych i terapeutycznych.
EFEKTY I CELE SZKOLENIA
Po ukończeniu szkolenia uczestnicy będą potrafili:
- Tworzyć bezpieczne środowisko terapeutyczne, umożliwiające dzieciom wyrażanie emocji po doświadczeniu traumy.
- Obserwować, analizować i oceniać potrzeby terapeutyczne dziecka.
- Wspierać rozwój emocjonalny dzieci poprzez wzmacnianie umiejętności samoregulacji i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
- Korzystać z modelu TraumaPlay™, realizując poszczególne etapy terapii traumy w sposób dostosowany do potrzeb dziecka.
- Współpracować z rodzicami i opiekunami jako partnerami w procesie terapeutycznym.
STRUKTURA SZKOLENIA
Szkolenie składa się z siedmiu modułów opartych na etapach modelu TraumaPlay™:
- Budowanie i wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dziecka.
- Ocena i rozwój umiejętności radzenia sobie.
- Kojenie fizjologii i wzmacnianie zdolności samoregulacji.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji.
- Stopniowanie ekspozycji na traumatyczne doświadczenia poprzez zabawę i narrację.
- Przyglądanie się schematom myślowym związanym z traumą.
- Budowanie pozytywnego obrazu siebie i kończenie procesu terapeutycznego.
METODY NAUKI
Szkolenie jest oparte na:
- Ćwiczeniach praktycznych.
- Prezentacji przypadków.
- Pracy w grupach i wspólnego rozwiązywania problemów.
- Dyskusjach i refleksji nad procesem terapeutycznym.
CZAS TRWANIA
- Łącznie 30 godzin dydaktycznych realizowanych w formie warsztatów podzielonych na moduły.
- Program dostosowany do elastycznego tempa nauki, z elementami praktyki wdrażanymi między modułami.
WARUNKI UZYSKANIA CERTYFIKATU
Certyfikat udziału w szkoleniu zostanie przyznany uczestnikom, którzy:
- Wezmą aktywny udział w co najmniej 80% zajęć szkoleniowych.